۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

نشست خبری هجدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز در دانشگاه اصفهان

رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان، امروز درجمع اصحاب رسانه اظهار داشت: هدف اصلی کنفرانس¬های انجمن رمز ایران، هم‌‌افزایی دانش پژوهش‌گران و صنعت‌گران حوزه امنیت اطلاعات و رمزشناسی و انتشار یافته‌‌های نو و بدیع آنها در این زمینه است.

 

 رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان، امروز درجمع اصحاب رسانه اظهار داشت: هدف اصلی کنفرانس­های انجمن رمز ایران، هم‌‌افزایی دانش پژوهش‌گران و صنعت‌گران حوزه امنیت اطلاعات و رمزشناسی و انتشار یافته‌‌های نو و بدیع آنها در این زمینه است.

 

به گزارش وب سایت خبری uinews دکتر بهروز ترک لادانی رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر و دبیر هجدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمزدر جمع اصحاب رسانه اظهار داشت:  هجدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران در تاریخ دهم و یازدهم شهریورماه به صورت مجازی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود. وی افزود:  رویّه اصولی انجمن در برگزاری کنفرانس ها همیشه این بوده که حتی الامکان از ظرفیت علمی دانشگاه­های مختلف کشور به ویژه در شهرستان ها برای میزبانی کنفرانس استفاده کند و در طی 18 دوره کنفرانس هم تنوع خوبی در دانشگاه­های میزبان دیده می­شود. این موضوع هم به استفاده از توان علمی دانشگاه های مختلف در برگزاری و لذا بالندگی خود کنفرانس و برنامه های آن و هم به رشد علمی و فرصت سازی برای دانشگاه­های میزبان در حوزه موضوعی کنفرانس کمک می­کند. به لطف خدا دانشگاه اصفهان یکی از دانشگاه­هایی است که ظرفیت علمی خیلی خوبی در حوزه امنیت اطلاعات و رمزنگاری در کشور دارد و امسال دومین باری است که این دانشگاه افتخار میزبانی کنفرانس رمز را بر عهده دارد. یک بار در سال 88 کنفرانس ششم و امسال هم کنفرانس هجدهم در دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه برگزار می­شود.

رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر در ادامه افزود: یکی از رویّه­های دیگر کنفرانس­های انجمن، توجه ویژه به تحولات سریع دانش و فناوری و همچنین نیازمندی­های فضای کاربردی در جامعه است و بر این اساس هر سال علاوه بر محورهای اصلی کنفرانس، مضامین خاصی نیز به طور ویژه در دستور کار کنفرانس قرار می­گیرد و محورهای ترویجی، کارگاه ها و یا میزگردهای تخصصی در آن موضوع برگزار می­شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به تمرکز ویژه دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان برچتر پژوهشی اینترنت اشیاء در سال های اخیر، و اقبال زیاد به این موضوع در سطح جهان به عنوان یکی از فناوری­های متحول کننده، موضوع «امنیت در فناوری اینترنت اشیاء» به ویژه در کاربردهای صنعتی به عنوان یکی از اهداف ویژه کنفرانس امسال در نظر گرفته شده و برگزاری دو کارگاه تخصصی در این زمینه برای استفاده متخصصین نهادهای مختلف پیش­بینی شده است.

 

دکتر ترک لادانی همچنین تصریح نمود:  من در همینجا از کارشناسان و مدیران مختلف مرتبط با موضوع به ویژه در صنایع و کارخانجاتی که در پی سوار شدن بر قطار تحول دیجیتال هستند دعوت می­کنم که در این کارگاه ها شرکت کنند.

وی بیان داشت:  یکی از برنامه های ویژه دیگر کنفرانس امسال در جهت همراستایی با نیازهای روز جامعه، پرداختن به موضوع پر اهمیت «امنیت در شبکه ملی اطلاعات» است. همانگونه که مستحضرید اصل موضوع «شبکه ملی اطلاعات» سالهاست که به عنوان یک موضوع ضروری در کشور در دست مطالعه و اجراست و از ابعاد مختلف مورد بحث قرار گرفته است. یکی از اهداف شبکه ملی اطلاعات قاعدتاً حفظ امنیت و صیانت از دارایی های کشور در فضای مجازی است. علاوه بر این، یکی از نیازمندی های اساسی این شبکه هم تأمین امنیت خود آن است. در کنفرانس امسال علاوه بر سخنرانی جناب آقای دکتر فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در این خصوص در نشست افتتاحیه کنفرانس، یک میزگرد تخصصی هم برای بحث و تضارب آراء در مورد چالش های امنیت شبکه ملی اطلاعات تدارک دیده شده است.

دبیر کنفرانس ضمن تشریح برنامه های این کنفرانس تصریح نمود: با توجه به شرائط موجود همه­گیری کرونا در کشور، کنفرانس امسال هم مثل سال قبل ولی متفاوت با 16 دوره دیگر به صورت مجازی برگزار می­شود. در برگزاری مجازی کنفرانس قاعدتاً برخی محاسن اساسی کنفرانس مثل ملاقات حضوری دانشجویان، استادان و متخصصان حوزه امنیت در یک فضای صمیمی و شکل گیری ارتباطات علمی بین آنها کمرنگ تر است. با این وجود برگزاری کنفرانس در فضای مجازی محاسن زیادی نیز در بر دارد از قبیل صرفه جویی قابل توجه در زمان شرکت کنندگان، کاهش هزینه ها، افزایش طیف و تعداد مخاطبین و از این قبیل. امسال خوشبختانه با توجه به تجربه سال قبل کنفرانس تلاش شد از ظرفیت های بالقوه مجازی بودن کنفرانس به صورت حداکثری استفاده شود. به عنوان مثال هم هزینه های شرکت در کنفرانس و کارگاه های علمی بسیار کاهش پیدا کرده و هم امکان مشارکت استادان و متخصصینی از سراسر دنیا در کنفرانس فراهم شده است. به عنوان نمونه امسال برخی استادان و متخصصین به نام و مطرح جهانی از دانشگاه­های مختلف دنیا به عنوان سخنران کلیدی یا ارائه دهنده کارگاه در کنفرانس مشارکت می­کنند.

از تفاوت های دیگر کنفرانس امسال با سال های دیگر این است که امسال در جنب کنفرانس رویدادی برای جذب دانش­آموزان به سمت موضوعات و زمینه های علمی انجمن رمز برگزار شد. البته برگزاری این رویداد قبلاً در کنفرانس شانزدهم در دانشگاه فردوسی مشهد در سطح استان خراسان رضوی پایه ریزی شده بود و امسال با استفاده از تجربه دوستان در آن دانشگاه به شکلی کامل تر، جذاب تر و در سطح ملی برگزار شد.

دکتر ترک لادانی اظهار داشت: نهایتاً یک برنامه جدید و متفاوت کنفرانس هجدهم، اعطای «جایزه فناوری مرحوم دکتر مهدی برنجکوب در صنعت افتا» ست. همانگونه که مستحضرید استاد فقید مرحوم دکتر برنجکوب سالیان زیادی از عمر شریفشان را وقف توسعه دانش و فناوری بومی رمزنگاری و امنیت و گسترش استفاده از آن در کشور نمودند. در این رویداد دستاوردهای نوآورانه دانشگاهیان و فناوران صنعت افتای کشور در قالب تیم ها و شرکت های نوپای فناور (یا همان استارتاپ) مورد ارزیابی قرار می گیرد و به تیم یا شرکت برگزیده جایزه ای به همین عنوان اعطا می شود. فعالیت های مقدماتی این رویداد توسط دبیرخانه خاصی که به همین منظور تاسیس شده انجام شده و انشاالله علاوه بر انجام دور نهایی رقابت ها در زمان برگزاری کنفرانس، برنده اولین جایزه دکتر برنجکوب در مراسم اختتامیه کنفرانس مشخص و جایزه مربوطه اعطا خواهد شد.

دکتر ترک لادانی هدف اصلی کنفرانس­های انجمن رمز ایران را  هم‌‌افزایی دانش پژوهش‌گران و صنعت‌گران حوزه امنیت اطلاعات و رمزشناسی و انتشار یافته‌‌های نو و بدیع آنها در این زمینه دانست و گفت: تجربه نشان داده است که برگزاری این کنفرانس ها به خوبی منجر به آشنایی و ارتباط استادان، پژوهش‌گران، صنعت‌گران، مدیران و تصمیم گیران حوزه حاکمیت در این حوزه می­شود و به نوعی کنفرانس رمز را می توان عامل اتصال و چسب این ارکان به یکدیگر دانست.

وی تصریح نمود: در سال های اخیر، مقالات کنفرانس رمز از طریق دو فراخوان پاییزه (99) و بهاره (1400) دریافت و داوری می شوند. در این روش به برخی مقالاتی که در فراخوان پاییز نیاز به اصلاحاتی برای پذیرش دارند فرصت داده می شود که با رفع ایرادات داوران مجدداً در فراخوان بهاره ارسال شوند. به این ترتیب اغلب مقالات به صورت خودکار کیفیت بهتری پیدا می کنند. علاوه بر این، دقت نظر و سختگیری نسبی داوران و اعضای کمیته علمی کنفرانس رمز که معمولاً به عنوان یکی از شاخصه های اصلی این کنفرانس محسوب می­شود باعث شده که ما امسال هم همانند سال های قبل، ارائه مقالات به نسبت خوب و با کیفیتی را در کنفرانس شاهد باشیم.

دکتر ترک لادانی بیان داشت: علاوه بر دانشگاه اصفهان که میزبان کنفرانس است، برخی از حامیان سنتی و اعضای حقوقی انجمن نیز در برگزاری کنفرانس امسال حمایت کرده اند یا قول حمایت داده اند که از آنها می توان به اشاره نمود. همچنین خانه ریاضیات اصفهان و مرکز آپای دانشگاه صنعتی اصفهان هم در برگزاری رویداد دانش آموزی کنفرانس مشارکت داشتند. من در اینجا فرصت را غنیمت شمرده از همه اشخاص، نهادها، سازمان ها و شرکت هایی که به صورت مادی یا معنوی از کنفرانس 1400 حمایت و یا در اجرای برنامه ها مشارکت کرده اند تشکر می­کنم.

وی تصریح نمود: در حال حاضر فعالیت­های نهایی برای انتخاب تیم یا شرکت برگزیده در جریان است و انشاالله قرار است در یکی از نشست های ویژه کنفرانس، سه تیم برگزیده رقایت نهایی خود را انجام دهند و نهایتاً در نشست اختتامیه تیم برنده جایزه معرفی خواهد شد. تیم برنده امسال ضمن دریافت تندیس ویژه جایزه، مبلغ 50 میلیون تومان جایزه نقدی هم از طرف شرکت مهندسی پیام پرداز دریافت خواهد کرد.

 

 دکترحمید ملا دبیر علمی کنفرانس نیز از پذیرفته شدن 28 مقاله از 83 مقاله ارسالی در این کنفرانس خبر داد و اظهار داشت: در کنفرانس امسال مقالات علمی متنوعی در محورهای مختلف مورد پذیرش قرار گرفته و ارائه خواهد شد. به طور خاص برگزاری ده نشست برای کنفرانس برنامه ریزی شده که در هر نشست چندین مقاله علمی پذیرفته شده ارائه می­شود و همچنین در برخی از نشست­ها سخنرانان مدعو یا کلیدی داخلی یا خارجی به تناسب موضوع نشست سخنرانی خواهند کرد. نشست های موضوعی کنفرانس عبارتند از:تحلیل نظری و کانال جانبی رمزهای متقارن،پیاده‌سازی الگوریتم‌های رمزنگاری و امنیت سخت‌افزاری،کاربردهای زنجیره قالب‌ها و کنترل دسترسی پروتکل‌های امنیتی،نهان‌نگاری و رمزگذاری تصاویر،امنیت شبکه،مبانی رمزشناسی،امنیت رایانش،کاربرد یادگیری ماشین در امنیت و امنیت شبکه انرژی است.

 

دکتر بهروز شاهقلی دبیر اجرایی کنفرانس نیز اظهار داشت : 10 نشست تخصصی، پنج سخنرانی کلیدی و شش سخنرانی از اساتید مدعو در  کنفرانس انجام می شود و نمایشگاه مجازی نیز پیش بینی شده که از طریق سایت کنفرانس قابل دسترسی است. وی در ادامه افزود: خوشبختانه در کنفرانس امسال در خدمت مجموعه خوبی از سخنرانان داخلی و خارجی که در قالب سخنرانی کلیدی یا سخنرانی مدعو در کنفرانس ارائه می کنند خواهیم بود. به طور خاص کنفرانس امسال میزبان پروفسور الیزا برتینو، عضو هیئت علمی دانشگاه پردو آمریکا (با ارائه سخنرانی کلیدی در موضوع امنیت اینترنت اشیاء)، دکتر پتروس والدن عضو هیئت علمی دانشگاه ادینبرو اسکاتلند (با ارائه سخنرانی کلیدی در موضوع امنیت سایبری در عصر کوانتوم) و پروفسور وینسنت رایمن عضو هئیت علمی دانشگاه لوون بلژیک (با موضوع سخنرانی احراز اصالت سامانه ماهواره‌ای گالیله) خواهیم بود. حتماً علاقمندان و متخصصان رمزنگاری پروفسور رایمن را به خوبی می شناسند. ایشان یکی از دو نفر طراحان الگوریتم رمرنگاری معروف AES هستند. لازم به ذکر است، همه سخنرانی های کنفرانس به تبع شرایط به صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی صورت می گیرد.

 

دکتر علی بهلولی مسئول برگزاری کارگاه های کنفرانس نیز از برگزاری سه کارگاه تخصصی در این کنفرانس خبر داد و گفت: سه کارگاه با عناوین «بازار محصولات و خدمات امنیتی در حوزه اینترنت اشیا»، «امنیت اینترنت اشیا صنعتی» و «کارگاه رمزنگاری خم بیضوی چالش ها و راهکارها» برگزار می شود که برای برگزاری آنها از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده شده تا خلا فاصله دانشگاه و صنعت به گونه ای برطرف شود

وی در ادامه افزود: این برنامه در ادامه و به نوعی گسترش یافته برنامه­ای است که در کنفرانس شانزدهم (سال 98) تحت عنوان «دهکده رمز و امنیت» توسط دوستان ما در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. برنامه ریزی برای رویداد دانش آموزی امسال تقریباً از مهرماه 99 شروع و با مشارکت خانه ریاضیات اصفهان، دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان و مرکز آپای دانشگاه صنعتی اصفهان (باشگاه فناوری آپاچی)  اجرا شد. یکی از اهداف این برنامه جلب توجه و جذب دانش آموزان برتر و نخبگان دانش آموزی به موضوعات تحت پوشش کنفرانس رمز است. برای این منظور در رویداد دانش آموزی امسال برنامه ای مشتمل بر بخش­های متنوع آموزشی و رقابتی برنامه­ریزی شد که تقریباً از اواسط تیرماه امسال شروع و تا اواسط مردادماه خاتمه پیدا کرد. در مجموع 20 تیم از دانش آموزان پسر و 25 تیم از دانش آموزان دختر (در مجموع 135 نفر) از دبیرستان های سطح کشور (تقریباً از 11 استان) در این برنامه شرکت کردند. در بخش آموزشی، علاوه بر برگزاری کارگاه های برخط و ایجاد سایت آموزشی برای دانش آموزان، کلیپ های آموزشی بسیار جذابی برای ارائه مفاهیم ناب رمزنگاری و امنیت به زبان ساده تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. این کلیپ ها تحت عنوان «سه نمره اضافه بر بیست» هم اکنون از طریق رسانه آپارات قابل دسترس برای عموم است .

در قسمت رقابتی برنامه نیز  در اصل یک رقابت فتح پرچم یا CTF در سطح دانش آموزی ترتیب داده شد که در آن ابتدا از طریق برگزاری کارگاه های آماده سازی، مقدمات لازم به تیم های دانش آموزی انتقال داده شد و سپس مسابقه فتح پرچم برگزار و تیم های برتر مشخص شدند. خوشبختانه بازخوردهای اخذ شده نشان دهنده جذابیت بالای برنامه و جلب توجه خوب دانش آموزان است. انشاالله در برنامه اختتامیه کنفرانس گزارش کاملی از برگزاری این رویداد به همراه اسامی برندگان رقابت ها ارائه خواهد شد.

گفتنی است نشست خبری هجدهمین کنفرانس انجمن رمز  با حضور دکتر بهروز ترک لادانی دبیر کنفرانس، دکتر حمید ملا دبیر علمی کنفرانس، دکتر بهروز شاهقلی دبیر اجرایی کنفرانس ، دکتر علی بهلولی مسئول برگزاری کارگاه های علمی کنفرانس و خانم هنگامه عباسی مسئول دبیرخانه کنفرانس، روزدوشنبه 2 شهریور 1400 به صورت مجازی برگزار شد.  

 

تاریخ:
1400/06/02
تعداد بازدید:
5607
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal