۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

برگزاری مراسم یادبود زنده یاد پروفسور محمود لشکری زاده بمی در دانشگاه اصفهان

مراسم یادبود پروفسور محمود لشکری زاده بمی استاد دانشکده آمار و ریاضی دانشگاه اصفهان ، پنجشنبه 13 آبان ماه سال جاری ساعت 14 تا 16 در محل دانشکده آمار و ریاضی برگزار شد.


مراسم یادبود پروفسور محمود لشکری زاده بمی استاد دانشکده آمار و ریاضی دانشگاه اصفهان ، پنجشنبه 13 آبان ماه سال جاری ساعت 14 تا 16 در محل دانشکده آمار و ریاضی برگزار شد.

 

 به گزارش وب سایت خبری uinews دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره پروفسور محمود لشکری زاده بمی اظهار داشت:  درگذشت همکار بزرگوار دکتر لشکری زاده بمی، نه تنها به عنوان ضایعه و مصیبتی برای دانشگاه اصفهان بلکه برای جامعه ریاضی کشور بود زیرا دکتر لشکری زاده منشا خیر و برکت و خدمت فراوانی به جامعه ریاضی کشور بود.

دکتر طالبی در ادامه افزود: اگر بخواهیم ابعاد خدمت آن بزرگوار را بشناسیم ناگزیر از این هستیم که خدمت ایشان را در ظرف زمان و با بعد زمانی در نظر بگیریم چون ممکن است قضاوت ها بر اساس شرایط فعلی باشد که به حمداله نعمت فراوان است و ریاضی دانان در کشور فراوان هستند ولی اگر در بعد زمان قضیه را  بشکافیم بیشتر به خدمتی که این بزرگ مرد به جامعه ریاضی کشور کرده واقف می شویم.

رییس دانشگاه تصریح نمود: من در دانشگاه شیراز تحصیل کردم و توفیق نداشتم که در دوره دانشجویی، خدمت ایشان تلمذ کنم ولی در عین حال هم دوره های ایشان که در شیراز مانده بودند به هر حال ذکر خیر و توصیف ایشان را مطرح می کردند.

البته غبطه باید بخوریم به عزیزانی که توفیق شاگردی ایشان را داشتند. در آن دوران (قبل از انقلاب)، هم دوره های ما که در اصفهان بودند مانند  آقای دکتر رجالی، دکتر آقاسی و ... هم دوره های ما بودند در اصفهان که الان خودشان به افتخار بازنشستگی نایل شدند و آن موقع از محضر ایشان به عنوان مربی ریاضی بهره بردند .

سال های اول بعد از انقلاب بود که ما در شیراز دانشجوی فوق لیسانس بودیم و خبر آمد که دکتر لشکری زاده از شفیلد برگشتند و مشغول به کار شدند. حقیقتا" در بین اساتید ما که توفیق داشتیم باهاشون کلاس داشته باشیم ذکر خیر بود که چه خوب شد که ایشان برگشتند تا منشا خدمت باشند.  

توفیقی برای من ایجاد شد که در سال 1362 همکار ایشان باشم و این که گفتم در بعد زمان باید قضیه را تعریف کنیم این است که قبل از انقلاب با تربیت اساتید بزرگی که الان ریاضی دانان زیادی را تحویل جامعه دادند و منشا خیر بودند و سال های اول بعد از انقلاب نیز وقتی که با انقلاب تعدادی از اساتید کشور را ترک کرده بودند با توجه به انقلاب فرهنگی و تعطیلی چند ساله دانشگاه و برگشتن و خدمت دکنر به عنوان یک ریاضی دان مطرح و باسواد چه قدر موثر در توسعه ریاضی کشور بود و جایگاهی که ریاضی امروز کشور دارد با دانشجویانی که ایشان تربیت کردند و خیلی از عزیزانی که از بزرگان دانشکده ریاضی ما هستند و خیلی از اساتید در سراسر کشور توفیق خدمت گزاری به جامعه ریاضی را دارند شاگرد ایشان بودند. ایشان علی رغم این که می توانستند بر نگردند ولی برگشتند و به کشور خدمت کردند و خدمت صادقانه کردند . همه وقت و توان خود را برای تربیت دانشجویان گذاشته بودند. رفتارشان زبان زد بود و فروتنی ایشان ، آرام بودنشان، بی توقع و بی ادعا بودنشان واقعا الگو و زبان زد بود.

برای یک مسئول سخت هست که مسئولیتی داشته باشد و پستی داشته باشد که پیشکسوت های خودش در آن جا فعالیت می کنند. هم دوره قبل و هم این دوره واقعا برای من سخت بود که چگونه می توانم با پیش کسوت های خودمان و اساتید خودمان آن طور رفتار کنیم که آزرده خاطر نشوند. خیلی برای یک مسئول سخت است ولی هرگاه با دکتر لشگری زاده روبرو می شدم در کمال فروتنی ایشان احترام می گذاشت. و رضایت خاطری به من دست می داد که با توجه به تصمیم گیری ها خدای نکرده کسی آزرده خاطر نشوند و با رفتار ایشان احساس می کردم که آزردگی خاطری پیش نیامده باشد.

 و این نبود که شاید تصمیم درست بوده و من این را به پای شخصیت خاضع و فروتن ایشان می گزارم و بزرگواری ایشان بوده است . با کمال فروتنی مشورت می کرد و  مراحل ارتقا، مراحل بزرگ و بزرگ تر شدن را به خاطر ذخیره دانشی که داشت خیلی عادی و زود طی کرد و مسائلی که حل کرد و حل آن ها منجر به برون داد هایی شده که ماندگار شدند. و اگر امروز دکتر لشکری زاده در میان ما نیست آثار ایشان در میان ما هست و ماندگار است و این ماندگاری قطعا خواهد بود و آثارش او را همیشه زنده نگاه خواهد داشت و زنده است و پایانی ندارد جسمش از میان ما رفته ولی روح و روان و آثارش در میان ما هست و انشاله خداوند قرین رحمت و غفران واسعه خودش بکند و این مرد شریف خدمات زیادی کرد و امیدوارم خدماتش پشتوانه ایشان نزد خداوند باشد.

گفتنی است در این مراسم رییس دانشکده آمار و ریاضی و جمعی از استادان این دانشکده ضمن حضور در این مراسم در خصوص ویژگی های منحصر به فرد دکتر لشکری زاده به ایراد سخن پرداختند و یاد و خاطره آن استاد بزرگوار را گرامی داشتند.  

 
 
 
تاریخ:
1400/08/13
تعداد بازدید:
5511
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal