سرپرست کارگاه: دکتر مهدی مرتضویکارشناس کارگاه: مهندس علیرضا آقاباباییکارگاه اویونیک و سیستمهای آلات دقیق هواپیما به منظور آشنایی دانشجویان کارشناسی مهندسی هوافضا با وسایل اندازهگیری سیستم هدایت و کنترل هواپیما و دیگر سیستمهای نظارت و مدیریتی مانند تشخیص شرایط موتور، وضعیت درون کابین، سیستمهای هشدار دهنده و اعلام خطا و ... برنامهریزی و تعریف شده است. بطور کلی سیستمهای آلات دقیق هواپیما برای اندازهگیری و تعیین تعداد زیادی از متغیرها، که متضمن شرایط مطلوب پروازی هستند، به کار گرفته میشوند. اطلاعات کسب شده در مورد پارامترهای فوق در کابین هواپیما جهت اطلاع خلبان و دیگر خدمه پروازی برای مدیریت بهتر فرآیند پرواز و یا نظارت بر کار موتور و شرایط محیطی و تأمین ایمنی خدمه و مسافران مورد نیاز میباشد. کاربرد دیگر اندازهگیری متغیرهای پروازی به صورت سیگنالهای کنترلی در سیستم کنترل اتوماتیک پرواز و کنترل دیگر سیستمها میباشد.دانشجویان در قالب واحد درسی کارگاه سیستمهای آلات دقیق هواپیما با موارد زیر آشنا خواهند شد:• انواع آلات دقیق فشاری مانند Oil Pressure Gauge، Hydraulic Pressure Gauge و ...• انواع آلات دقیق پروازی مانند Air Speed، Altimeter، Rate of climb Indicator، Machmeter و ...• انواع آلات دقیق ژیروسکوپی مانند driven gyro indicator، electromotor و laser gyro indicator• انواع آلات دقیق استفادهکننده از اصول مغناطیسی و موتورهای الکتریکی مانند انواع دورسنج (مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی)، انواع Fuel flowmeter و ...• انواع آلات دقیق متفرقه شامل حرارتسنجها، نشاندهنده مقدار سوخت و روغن هیدرولیک و ...• قطبنمای مغناطیسیهمچنین در قالب واحد درسی کارگاه اویونیک با توجه به وجود شبیهساز هواپیمای شاهین TB21 در کارگاه، موارد زیر را میآموزند:• آشنایی با اویونیک هواپیما، جایگاه اویونیک، دستهبندیهای حاکم بر آن، اویونیک هواپیماهای مدرن• آشنایی با ساختار اویونیک هواپیمای TB-21 شامل کابین خلبان و آلات دقیق داخل آن• آشنایی با عملکرد سیستم ناوبری رادیویی، اینرسی و ماهوارهای• انجام تست عملی توسط دانشجویان برای درک صحیح از کارکرد آلات دقیق هواپیما شامل جایروها، قطبنما، ارتفاعسنج و سرعتسنج • آشنایی با عملکرد دستهفرمان، دستهتریم، اهرم موتور• آموزش پرواز با کمک شبیهساز، نحوه بلند شدن (Take off)، صعود هواپیما (Climb)، پرواز افقی (Cruise)، گردش (Turn)، تغییر ارتفاع، فرود (landing)• پرواز آموزشی با شبیهساز توسط هر یک از دانشجویان بهصورت جداگانه• آموزش نحوه استفاده از ADF، DME، VOR و NDB در پرواز با آلات دقیق• انجام حداقل 2 ساعت پرواز آموزشی توسط هریک از دانشجویان