۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
FA
دانشگاه اصفهان

برگزاری مراسم سالگرد مرحوم دکتر وهاب نفیسی در دانشگاه اصفهان

سرپرست دانشگاه اصفهان در مراسم سالگرد مرحوم دکتر وهاب نفیسی اظهار داشت: در محیط علمی باید به دو سلاح ارزش و دانش مجهز باشیم.


سرپرست دانشگاه اصفهان در مراسم سالگرد مرحوم دکتر وهاب نفیسی اظهار داشت: در محیط علمی باید به دو سلاح ارزش و دانش مجهز باشیم.

 

به گزارش وب سایت خبری uinews  دکتر حسین هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان در این مراسم، ضمن اشاره به خطبه های گهربار حضرت علی(ع) در نهج البلاغه در خصوص عالم ربانی اظهار داشت: حضرت علی (ع) بر اساس دو محور دانش و ارزش انسان ها را تقسیم بندی می کند. وی در ادامه افزود: هر علمی که دارای جهت گیری بوده  برای رضای خدا و منافع خلق باشد قابل قبول است و دارنده آن علم، عالم ربانی است.

دکتر هرسیج ضمن اشاره بر بحث جامعه محوری دانشگاه بر تقویت برنامه های دانشگاه در این راستا تاکید و تصریح نمود: علومی که متناسب با حل مشکلات جامعه باشد بسیار حائز اهمیت است .

سرپرست دانشگاه اصفهان در ادامه عالم ربانی بودن را از خصوصیات بارز و منحصر به فرد دکتر نفیسی دانست و افزود: آن مرحوم همواره بر اساس دو محور دانش و ارزش گام برداشته و کسب دانش را برای حل مشکلات جامعه در نظر می گرفته است.   

دکتر هرسیج همچنین تصریح نمود: علم قدرت می دهد ولی جهت نمی دهد، در حال حاضر با کشورهایی که به عنوان ابر قدرت در حوزه های علمی، فناوری محسوب می شوند ولی جهت گیری هایشان در تخریب محیط زیست و کشتار افراد بی گناه است و  متاسفانه، جهان را به سوی نابودی،می برند مواجه هستیم.

وی افزود:  پس بنابراین علم فی نفسه کفایت نمی کند، دانشگاه ها ضمن این که در این قسمت باید کار جدی انجام بدهند همه باید کمک کنند که علم بی طرفانه و خنثی نداشته باشیم و  همه انشااله باید متصف به این صفت بشویم. یعنی ضمن این که در هر رشته ای باید از نظر علمی ، آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی  بهترین باشیم ،باید کمک کنیم که آن جهت گیری های الهی را نیز داشته باشیم تا سمت و سوی ما همواره الهی باشد.

دکتر هرسیج همچنین اظهار داشت: امروز نه تنها خانواده مرحوم دکتر نفیسی بلکه همه ما به داشتن چنین استادی در دانشگاه به خود می بالیم و یاد و خاطره ایشان را گرامی می داریم.

وی دکتر نفیسی را الگوی بسیار ارزشمندی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان دانست و خواستار تدوین زندگینامه ایشان توسط روابط عمومی دانشگاه شد و  تاکید نمود که زندگی نامه اساتید مطرح به عنوان الگو در اختیار اعضای هیات علمی و دانشجویان قرار بگیرد.

دکتر هرسیج در ادامه افزود: بنا به توصیفی که امروز دانشجویان آن مرحوم از ایشان داشتند نشان از عالم ربانی بودن مرحوم دکتر نفیسی است که موفق به تربیت دانشجویانی چون خودشان شده اند،بنابراین نه تنها یک عالم به تمام معنا  بلکه یک مربی ارزشمند نیز بوده اند.

وی همچنین اظهار داشت: جای بسی خوشبختی است که دانشگاه اصفهان چنین، علمایی را دارد که هم عالم هستند و هم جهت گیری هایشان جهت گیری های الهی است . دانشجویان ما نیز باید در این جهت حرکت کنند که هم متعلم باشند و هم دانش پژوه و هم دانشجو و هم علی سبیل نجات باشند یعنی همان جهت گیری را حفظ کنند، این جور نباشد که فقط علم داشته باشند و خدای نکرده وارد یک فضای انحرافی شوند.  یعنی خروجی دانشگاه ها باید، دانشجویانی باشد که هم عالم باشند و هم علی سبیل نجات باشند.

دکتر هرسیج در پایان ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این مراسم اظهار داشت: ترویج فرهنگ علم و دانش در کنار فرهنگ ارزش های الهی بسیار حائز اهمیت است و محیط علمی باید مجهز به دو سلاح ارزش و دانش باشد.

 

شایان ذکر است دکتر هوشنگ طالبی استاد دانشکده امار و ریاضی نیز در این مراسم اظهار داشت:  من به عنوان یک همکار ادای وظبفه کرده و حق بزرگی که دکتر نفیسی به گردن همه ما  در دانشگاه اصفهان دارد را گرامی می دارم .

وی همچنین افزود:  آشنایی من با دکتر نفیسی به سال های خیلی قبل برمی گردد، ایشان دانشجوی دانشگاه بودند که  آثار بزرگی از همان اوان جوانی از ایشان هویدا  و اخلاق شایسته و آرام آن بزرگوار، واقعا زبانزد عام و خاص بود.

دکتر طالبی تصریح نمود: این توفیق را بنده داشته که بعد از حضور ایشان به عنوان استاد در دانشگاه اصفهان، همکار ایشان باشم.

 وی افزود: افتادگی، خضوع و خشوعی در مقابل دانشجو، همکار و در یک‌کلام در مقابل دیگران نشان از اخلاق شایسته مرحوم دکتر نفیسی بود.

اگر امروز در میان ما نیستند، آثار ایشان هست و این آثار، ایشان  را در میان همه زنده نگاه داشته است .

دکتر طالبی، اخلاق نیکوی ایشان را  بزرگترین، اثری که ازآن استاد مرحوم باقی مانده است،  دانست و افزود : آن مهربانی و عطوفتی که به دانشجو داشتند، اخساس  وظیفه ای که در بحث آموزش و یاد دهی می کردند، واقعا آثار نیکو‌یی است که از ایشان به یادگار مانده است و برای همه ما به عنوان الگو مطرح می باشد.

وی همچنین تصریح نمود: مرحوم دکتر نفیسی بدون هیچ ادعایی به انفاق همسرشان کتابخانه خوبی را در روستای پوده ایجاد کردند و این اثر جاودان و ماندگار را نیز به یادگار گذاشتند  که علاوه بر اثر ظاهری اثرهای پنهانی و انتضاعی هم دارد.

از دیگر آثار  ایشان، تربیت  دانشجویانی با خلق نیکو است که قابل تقدیر است. احساس مسئولیت ایشان نیز اثر ماندگاری است که همواره زبانزد همه بوده است.

دکتر طالبی بیان داشت: هر موقع دست نیازی به ایشان دراز می شد که این مسئولیت روی رمین است، با تمام تواضع و خشوع می پذیرفتند و کمک می کردند. ایشان فردی بودند که در سخت ترین شرایط مسئولیت هایی را  پذیرفته و به بهترین نحو انجام دادند.

امیدوارم به پاس خدمات و زحمات ایشان، همه ما اخلاق مدار باشیم و  فکر نکنیم دنیا همین یکی دو روز است بلکه بدانیم دنیا خیلی بزرگ است  و بزرگ تر از آن آخرتی است که پیش روی ما هست و اگر محور ما خدایی باشد و خدا را در نظر بگیریم مطمئن باشیم  که عاقبت بخیر خواهیم شد، همچنان که دکتر نفیسی عاقبت بخیر شدند. از خداوند می خواهم که  نیک خویی ایشان را فراروی زندگی آینده  همه ما قرار دهد.

گفتنی است مراسم سالگرد مرحوم دکتر وهاب نفیسی با حضور اساتید، کارکنان، دانشجویان و خانواده آن مرحوم روز پنجشنبه 20 آبان 1400 در محل تالار صدر دانشکده عمران و حمل و نقل برگزار شد. 

 
 
 
تاریخ:
1400/08/20
تعداد بازدید:
5432
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal