گروه مهندسی شیمی

جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد، خانم عاطفه رجبی

جلسه با موضوع بررسی امکان سنجی شیرین سازی گاز طبیعی به وسیله حلال های یوتکتیک عمیق با دیدگاه مدل سازی ترمودینامیکی در تاریخ یک شنبه 29 مهر1403 ، برگزار می گردد.

جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد، خانم عاطفه رجبی با موضوع بررسی امکان سنجی شیرین سازی گاز طبیعی به وسیله حلال های یوتکتیک عمیق با دیدگاه مدل سازی ترمودینامیکی از گروه مهندسی شیمی در تاریخ یک شنبه 29 مهر1403 ، ساعت 10 درتالار دانشجو ساختمان انصاری برگزار می گردد.



اساتید راهنما: آقای دکتر رضا حق بخش ،  آقای دکتر امیر گشادرو


چکیده: گاز طبیعی به عنوان یک منبع انرژی بسیار با ارزش، حاوی مقداری گاز اسیدی مانند هیدروژن سولفید است. انتشار هیدروژن سولفید در محیط می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری مانند آسیب به محیط زیست و سلامت انسان‌ها شود. همچنین از سوختن هیدروژن سولفید، گاز گوگرد دی اکسید تولید می‌شود. گوگرد دی اکسید عامل اصلی بارش باران‌های اسیدی، بیماری‌های پوستی و غیره می‌باشد. بنابراین یکی از مراحل مهم تصفیه گاز طبیعی در هر واحد پالایشگاهی، شیرین‌سازی گاز طبیعی است. برای جذب هیدروژن سولفید از جریان گاز طبیعی از حلال‌های رایج پایه آمینی استفاده می‌شود. همچنین برای جذب گوگرد دی اکسید از آمونیاک و آهک به عنوان حلال و جاذب استفاده می شود. ورود این حلال‌ها و جاذب‌ها به طبیعت، باعث آسیب به محیط زیست می‌شود. بنابراین نیاز به حلال‌های دوست‌دار محیط زیست جایگزین برای این حلال ها و جاذب‌ها به شدت احساس می‌شود. حلال‌های سبز، به‌ویژه حلال‌های یوتکتیک عمیق انتخاب مناسبی برای جایگزینی این حلال‌ها هستند. بااین حال انجام مطالعات تجربی بر روی حلالیت گازهای هیدروژن سولفید و گوگرد دی اکسید در حلال‌های یوتکتیک عمیق بسیار خطرناک، زمان‌بر و گران است. در نتیجه ارائه مدل‌های ترمودینامیکی جامع برای پیش بینی میزان انحلال این گازها در حلال‌های یوتکتیک عمیق یک ضرورت است. در این پژوهش از 9 مدل ترمودینامیکی متفاوت و در رویکردهای مختلف، برای مدل‌سازی جامع حلالیت هیدروژن سولفید و گوگرد دی اکسید در حلال‌های یوتکتیک عمیق استفاده شده است. از میان مدل‌های توسعه داده شده SRK-SRK، SRK-CPA(2B)، CPA(inert)-CPA(2B)، CPA(2B)-CPA(2B)، SRK-NRTL، CPA(2B)-NRTL، SRK-UNIQUAC ، CPA(2B)-UNIQUAC و RETM، مدل SRK-SRK با AARD% 13.42 برای حلالیت هیدروژن سولفید در حلال‌های یوتکتیک عمیق و AARD% 24.01 برای حلالیت گوگرد دی اکسید در حلال‌های یوتکتیک عمیق، بالاترین دقت را در میان مدل‌های رویکرد ?-? دارند. در میان مدل‌های رویکرد ?-? ، SRK-NRTL با AARD% 11.64 برای حلالیت هیدروژن سولفید در حلال‌های یوتکتیک عمیق و مدل‌های CPA(2B)-UNIQUAC و SRK-UNIQUAC با AARD% 23.80 و 23.96 برای حلالیت گوگرد دی اکسید، بالاترین دقت را دارند. از میان همه مدل‌های مورد استفاده، مدل جذب شیمیایی RETM با AARD% 11.21 برای حلالیت هیدروژن سولفید و 12.95 برای حلالیت گوگرد دی اکسید در حلال‌های یوتکتیک عمیق بهترین عملکرد را در پیش‌بینی حلالیت دارند.
تاریخ:
1403/07/22
تعداد بازدید:
67
منبع:
دانشگاه اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان،میدان خوارزمی، ابتدای بلوار سلامت، ساختمان انصاری
کدپستی: 8174673441
تلفن: 37932685 تلفکس: 36682887
راهنمای جامع تلفن های دانشگاه اصفهان

Powered by DorsaPortal